موزه کاریکاتور تبریز اولین موزه در سطح قاره آسیا
 
TABRIZIM
bu blogda təbrizdən sevdiğiz resimleri göre bilersiniz
Ana sayfa       weblog patroni       Elektronik post      konu arşivi       Baş konu
Bloga göre


Benim webloguma hoş geldiniz
son konular
yazanlar
 

موزه کاریکاتور تبریز اولین موزه در سطح قاره آسیا

موزهٔ کاریکاتور تبریز نخستین موزهٔ کاریکاتور در سطح قارهٔ آسیا و پنجمین موزهٔ کاریکاتور در سطح جهان است. این موزه در محوطهٔ باغ گلستان و در محل پیشین کتابخانهٔ ملی تبریز قرار گرفته‌است .

برای مشاهده کامل مطلب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

 

كاریكاتور در سال ۱۹۰۶ برای نخستین بار در ایران به وسیله روزنامه ملانصرالدین وارد فرهنگ مطبوعاتی و فضای هنری شد. این روزنامه به دلیل استفاده از زبان كاریكاتور برای ارائه مطالب خود در میان مردم عادی و بیشتر كم سواد آن زمان، جایگاه ویژه ای یافته بود.
موزهٔ کاریکاتور تبریز نخستین موزهٔ کاریکاتور در سطح قارهٔ آسیا و پنجمین موزهٔ کاریکاتور در سطح جهان است. این موزه با همكاری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در محوطهٔ باغ گلستان و در محل پیشین کتابخانهٔ ملی تبریز قرار گرفته‌است شماری از كاریكاتوریست های جهان، ایران را پایتخت كاریكاتور دنیا می دانند و در این میان، هنرمندان كاریكاتوریست ایرانی نیز تبریز را مهد كاریكاتور كشور می دانند. .
موزهٔ کاریکاتور تبریز در اسفند ۱۳۸۵ خورشیدی و در بخش غربی خانهٔ هنر این شهر تأسیس شده‌است. این بنا در سال ۱۳۱۸ خورشیدی و همزمان با کاخ شهرداری تبریز ساخته شده‌است. این مجموعه که ۲۸۶۰ متر مربع زیربنا دارد، پیش‌تر به‌عنوان کتابخانهٔ ملی تبریز مورد استفاده قرار می‌گرفته و در سال ۱۳۷۸ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. خانهٔ هنر تبریز از ابتدای تأسیس تاکنون، بارها مرمت و نوسازی شده‌است. این بنا از بخش‌های مختلفی نظیر سالن آمفی‌تئاتر، سالن‌های نگارخانه، سالن‌های ویدیوآرت و کارگاه‌های نقاشی تشکیل شده‌است.
موزه دارای دو گالری وسیع می باشد که 70 اثر اصل از برجسته ترین کارتونیستهایی چون زلاتوفسکی، کوزوبورکین، کوراغلی، درژنین، کولمشکینو، پرومبیتا، بایرام حاجی زاده و ... در آن به نمایش در آمده است .بیش از هزار آلبوم درکتابخانه موزه به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی موجود است که مورد استفاده عموم قرار می گیرد.در آرشیو موزه چهارده هزار اثر اصل نگهداری می گردد. این آثار حاصل برپائی 10 جشنواره بین المللی توسط انجمن می باشد .

در حیاط موزه مجسمه ای از شخصیت یک بار فروش توسط آقایان خلیل امامی و خسرو طالب پور ساخته شده است، گفته می شود این بار فروش را روتر در میدان صاحب الامر تبریز کشیده است .همچنین مجسمه بزرگی از شخصیتی دیگر که کار رتور می باشد، در ورودیه موزه نصب گردیده که ساخت این اثر را محمد مغفوریون به عهده داشته است. این مجسمه ها سمبل انجمن کارتونیستهای تبریز به شمار میروند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





گالری عکس
bağlantılar


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 100
بازدید کل : 95298
تعداد مطالب : 52
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1